Nieuws

BLOG: Je eigen BBQ brengt extra omzet en marge! Of toch niet....

Op de één of andere manier kan ik het niet laten tot grote ergernis van de mensen waarmee ik op pad ben. Waar ik ook kom moet ik gewoon een praatje maken met (bij voorkeur) slagers en vis-specialisten. Wellicht herken je de situatie dat je een opening zoekt om te beginnen over je vakgebied en in mijn geval de rol van de BBQ bij de slager of viswinkel. Afgelopen weekend bij een slager in Twente weer een verhaal aangehoord over het BBQ specialisme binnen zijn team. In een volle winkel kreeg ik les in de combinatie van de verhuur BBQ op gas en de BBQ schotels en tussendoor de aanmaakblokjes en onderkwaliteit houtskool dat door het deksel verdampt voor het worstje gaar is. Ik kwam er niet tussen dus heb afgerekend en ben weggegaan.

“Schoenmaker blijf bij je leest”

De meeste slagers die ik spreek hebben vanuit de branchevereniging met korting een keer een keramische BBQ gekocht. Lachen natuurlijk want iedereen wil zo’n ding en als je op drukke dagen voor het pand een mooi stuk vlees langzaam laat garen dan komen de mensen vanzelf en boost je de omzet gigantisch. NOT… Want in de praktijk verwachten de mensen de slager achter de toonbank, even dat stukje aandacht en advies over het vlees voor in de pan. En dat stuk vlees buiten dat door de drukte 2 keer de kerntemperatuur heeft bereikt kan niet meer gebruikt worden om mensen te laten proeven die vervolgens kopen. Gemiste kans natuurlijk maar zo begrijpelijk want de slager is simpelweg geen BBQ specialist. Dan zou hij zijn klanten binnen naar waarschijnlijkheid te kort doen.

Maar ik ben slager, wil meer vlees verkopen en de BBQ is populair!

Tja, helemaal mee eens natuurlijk. De BBQ is hot en we doen het zelfs in de winter (of wat daar van over is). Met kerst was de omzet in houtskool bij Kolenboertje gelijk aan de drukste maanden in de zomer maar dat lukt niet met een gebrek aan aandacht voor de kamado buiten en een flyer met “alles voor uw BBQ”. Je eigen BBQ brengt niet altijd extra omzet en marge weten veel slagers uit ervaring. Wel frustratie overigens wanneer klanten lastige vragen stellen en willen weten wat voor futuristisch instrument daar voor de deur staat op te stijgen. Maar zo hoeft het niet te gaan.

“Er zijn ook ondernemers die hun omzet en marge structureel zien stijgen”

Ik moet trouwens ook zeggen dat ik ondernemers spreek die het goed doen hoor. Mijn persoonlijke ervaring op basis van heel veel gesprekken geeft echter voldoende inhoud om te stellen dat er heel veel beter kan. Maar er zijn ondernemers die succesvol zijn en de omzet vlees en/of vis structureel zien stijgen. Wat doen zij anders dan de rest?

“Huur een dagdeel een echte specialist en zie wat er gebeurd in de winkel”

Een mooi succesverhaal om te delen is de samenwerking die nu een aantal jaren loopt met Keurslager Roetgering in Enter. Een paar keer per jaar maken we de mensen in de regio nieuwsgierig over de komst van Kolenboertje bij deze mooie ondernemer. Vaste klanten van Vincent, vaste klanten van Kolenboertje maar ook geïnteresseerde passanten lezen op social media en plaatselijke krant dat we met onze top barbecues komen grillen. Dat men kan proeven en dat het vlees dat wij grillen binnen gekocht kan worden.  Natuurlijk kunnen ze ook een zak houtskool aanschaffen en meestal maken we een mooie aanbieding. De kosten voor die extra verkoper wegen van geen kant op tegen de extra omzet die vaak terugkerend is!

Wat een drukte en wat een gezelligheid!

Buiten waren we aan het grillen, de koelcel stond vol met voorraad MoinkBalls en staartstukken en het personeel en de slager hielpen de klanten binnen zoals het hoort. De bestellingen waren wat vreemd dat wel… Mag ik zo’n lekker stuk vlees dat buiten is geproefd? Mag ik een pond van die lekkere gehaktballen met spek? Hoe moet ik dat maken? De verkoop liep als een trein en er waren veel mensen die voor Kolenboertje kwamen maar toch binnen gingen kopen. Wat een mooi’n dag! De houtskool verkoop liep trouwens ook mooi door op die dag en veel klanten kopen nog steeds.

“Samenwerken kan op veel verschillende vlakken”

Met Jouke Veenhoven van slagerij Veenhoven in Emmer-compascuum groeit een andere manier van samenwerken. Kolenboertje levert daar het absolute topproduct qua houtskool, aanmaakwokkels en een hardlopende BBQ. Het personeel krijgt training van Kolenboertje en staan altijd klaar om klanten te adviseren. Gedurende het jaar wordt gekeken naar andere acties die samen worden opgetuigd. Een prachtig voorbeeld!

Binnenkort een aparte BLOG meer over de meest recente ontwikkelingen van de unieke samenwerking tussen Kolenboertje en BAL Vismeesters. Veel mooier gaat het echt niet worden.

Een laatste mooie voorbeeld is de recente samenwerking met een Indonesische kookstudio Nasi Kuning uit Delden. Door samen te werken aan een uniek gerecht is enorm veel bekendheid gecreëerd onder elkaars en potentiële klanten voor beide. De verfilming zie je hier.

“Hoe makkelijk kan het zijn!”

Wil je de omzet en marge in je eigen onderneming structureel zien stijgen? Het kost niets om contact op te nemen en uit te zoeken welke waarde toegevoegd kan worden. Ik heb nog niet meegemaakt dat er geen mooie ideeën op tafel kwamen die tot resultaten zullen leiden. Dit werkt ook super voor restaurants trouwens, ook daarover later meer!

Een mooi voorbeeld van een prachtige samenwerking. Stilte voor de storm op zaterdag.

Terug naar overzicht